چو ایران نباشد تن ما مباد

 من می خواهم هفت دولت به زیر بیرق ایران بیاید ، من زیر بیرق بیگانه نروم
نه غزه ، نه لبنان ، جانم فدای ایران

۱۳۸۹ اسفند ۱۸, چهارشنبه

مجله سفر ( شماره 1 ) / حل مشکلات شما در سفر در همه زمینه ها



ایران ویج ویژه نوروز 90
مشکلات شمارا در سفر در همه زمینه ها حل میکند

 
مجله سفر شماره 1
سلام به بچه های گل ایران ویج . داره عید میاد و دوران سفر به راه شده پس به فکر آن شدیم که مجله ای ترتیب بدیم تا ریز ترین نکات سفر برای شما عزیزان  آماده کردیم که امید وارم لذت ببرید

 

آنچه باید درباره گذرنامه بدانید

 
گذرنامه هویت سفری شماست و آنقدر اهمیت دارد که در سفرهای خارج از کشور اگر گذرنامه تان را به هر دلیلی گم کنید، می توانید تا حد یک مجرم و خلافکار و قانون شکن جلوه کرده و دچار دردسرهای پلیسی شوید. این البته به مواردی که گذرنامه مشکل دار همراهتان دارید هم مربوط می شود. گذرنامه مشکل دار، یعنی گذرنامه ای که با قوانین کشور مقصد شما همخوانی ندارد. بنابراین برای خلاصی از این مشکلات احتمالی، این مطلب را بخوانید.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌ - گذرنامه ها عمر دارند. اگر بیش تر از 5 سال از صدور گذرنامه تان می گذرد و قصد سفر دارید، لااقل یک هفته قبل از سفر پیگیر کارهای تمدید گذرنامه تان شوید. وگرنه در آخرین لحظه های سفر به مشکل بر می خورید.


ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌ - در برخی از کشورها، تنها اعتبار داشتن گذرنامه اهمیت ندارد و مدت زمانی که از اعتبار گذرنامه شما باقی مانده است هم مهم تلقی می شود. مثلا کشورهایی مثل عربستان، مالزی، عراق و... در صورتی که گذرنامه‌ شما کمتر از شش ماه اعتبار داشته باشد اجازه سفر به شما نمی دهند حتی اگر از نظر پلیس کشور ما، گذرنامه شما معتبر باشد. بنابراین قبل از هر سفر هم از مدت اعتبار گذرنامه تان مطمئن شوید و هم از قوانین کشور مقصدتان.


ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌ - علاوه بر این، در کشورهایی که نیازی به ویزا وجود ندارد (مثل کشورهای اروپایی) تا زمانی که گذرنامه تان اعتبار داشته باشد، می توانید بدون در نظر گرفتن زمان باقی مانده از اعتبار گذرنامه، به کشورهای مورد نظر سفر کنید.


ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌ - بعضی از کشورها ممکن است ویزای فرودگاهی به اتباع خارجی بدهند. یعنی ویزای شما در فرودگاه صادر شود. اما در برخی از موارد هم ممکن است در فرودگاه غافلگیر شوید و به شما گفته شود که به دلیل نداشتن مدت اعتبار لازم ویزا به شما تعلق نمی گیرد. حتی وضع از این هم می تواند بدتر باشد و کشور میزبان، ممکن است شما را برای تعویض گذرنامه به ایران برگرداند. در این صورت مجبورید حدود 3روز تا یک هفته در ایران بمانید تا گذرنامه جدیدتان صادر شود.
گذرنامه

برای این کار، به همان مدارک صدور گذرنامه (یعنی اصل و كپی كارت ملی، اصل و كپی تمام صفحات شناسنامه، كد پستی ده رقمی و آدرس كامل، فیش های بانكی مربوطه، برگه های پست و فرم های مخصوص گذرنامه، 2قطعه عكس رنگی4*6 با زمینه سفید (برای خانمها قرص صورت مشخص و حجاب بدون روتوش، بدون آرایش و تمام رخ و برای آقایان بدون كلاه، كروات، عینك و زیور آلات)، رضایت محضری پدر یا همسر برای خانم خای مجرد یا متاهل، گذرنامه مربوط به چند سال گذشته، اصل و کپی كارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان) احتیاج خواهید داشت بنابراین اگر مدارکتان آماده نباشد، این زمان می تواند طولانی تر هم بشود.


ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌ - پلیس گذرنامه درصورتی که قسمت بالای صفحه اول گذرنامه بارکد درج نشده و یا مخدوش شده باشد، از خروج شما جلوگیری کرده و شما را برای بررسی اتهامات مربوط به خروج غیرقانونی و دستکاری کردن گذرنامه بازداشت می کند. بنابراین مراقب گذرنامه خود باشید و در صورت بروز هر مشکلی، مراتب را از طریف مراکز پلیس الکترونیک (پلیس + 10) پیگیری کنید. همچنین گذرنامه شما باید داریا 40برگ باشد که در صفحه دوم آن مشخصات شناسنامه‌ای شما به فارسی و لاتین درج شده است.


ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌ - یادتان باشد قبل از سفر از تمام مدارک سفر، شناسنامه، کارت های بانکی، گذرنامه و کارت های شناسایی تان چند کپی تهیه کنید و تعدادی از آنها را در خانه بگذارید و تعدادی را همراه ببرید. به هر حال حادثه خبر نمی کند و ممکن است در هر مرحله ای از سفر گذرنامه تان را گم کنید.


ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌ - در سفر گذرنامه و بقیه مدارک تان را در نزدیک ترین جای ممکن به خود نگهداری کنید. ترجیحا در کیف های گردنی که چفت و بست خوبی دارند حمل کنید یا در کیف کمری تان بگذارید. فراموش نکنید که سارقان و جاعلان بین المللی به مدارک شما نیاز دارند و برای به دست آوردن آنها دندان تیز می کنند!


ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌ - در سفرهای خارجی برای اخذ ویزا گذرنامه و مدارکتان را به افراد واسطه نسپارید. شما می توانید به طور مستقیم به سفارت مورد نظر مراجعه کنید یا از طریق دفاتر خدمات مسافرتی معتبر ویزا بگیرید.
 


 
پخت و پز در سفر

 
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌
اگر در یک سفر طبیعت گردی مجبور به آشپزی شوید چه می کنید؟ مسلما اینجا دیگر خبری از اجاق گاز و تنور و پلوپز نیست. بنابراین مجبورید با گل و ذغال و آتش دست به کار آشپزی شوید و تیم تان را از گرسنگی نجات دهید.

ما چند روش پخت و پز ساده در طبیعت را به شما پیشنهاد می کنیم که می توانند در حساس ترین مواقع به کارتان بیایند.

 


 
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌
ساخت یک فر طبیعی

یکی از روش های پخت گوشت در طبیعت این است که آن را با چربی خودش داخل یک ظرف دردار بپزیم. پختن با حرارت کم و ملایم گوشت را لذیذتر می کند. این روش طبخ برای سبزیجات ریشه دار هم ایده آل است.

پخت و پز در سفر

از یک جعبه بزرگ فلزی دردار که اهرمی روی آن باشد می توان به عنوان فر استفاده کرد. اگر دستگیره نداشته باشد باید رو به پایین باز شود. می توانید در قسمت جلوی فر محافظی برای نگه داشتن در فر قرار دهید ولی نباید آن را محکم ببندید زیرا فشار را در داخل آن بالا می برد.


اگر هیچ جعبه ای در دسترس نیست یک تنور گنبدی شکل از
خاک رس درست کنید و قبل از شروع به پخت و پز آتش را داخل آن روشن کنید و یک روزنه کوچک در آن تعبیه کرده تا هنگام پخت و پز بتوانید آن را به راحتی ببندید.

جعبه را روی سنگ ها طوری قرار دهید که آتش در زیر آن روشن شود. اطراف آن را با سنگ و خاک بپوشانید و فضایی را در قسمت پشت جعبه در نظر بگیرید و دودکشی در قسمت بالای آن درست کنید که دود از فضای پشت جعبه خارج شود.




بخارپز کردن


این روش برای پختن ماهی و سبزیجات خیلی مناسب است. سوراخ هایی روی یک قوطی کنسرو ایجاد کرده و سپس آن را درون قوطی بزرگتری قرار دهید و چیزی مانند سنگ در ته قوطی بزرگتر بگذارید که قوطی درونی را بالاتر از آبی که داخل قوطی بزرگتر ریخته اید نگه دارد. قوطی بیرونی را بپوشانید ولی در آن را محکم نبندید زیرا در اثر بالا رفتن فشار منفجر می شود. به این روش پس از روشن کردن آتش زیر قوطی بزرگ محتویات قوطی کوچک بخار پز می شود.

پخت و پز در سفر
 
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

سرخ کردن


اگر روغن در دسترس داشته باشید می توانید تنوعی به رژیم غذایی خود بدهید. هر فلزی که قابل خمیدن باشد برای سرخ کردن مناسب است. برگ برخی از درختان مانند موز به اندازه کافی روغن دارند و می توان تمام غذا را آماده کرد بدون اینکه روغن آن تمام شود! ابتدا برگ ها را کمی فشار دهید تا روغن بیرون بیاید و غذا را روی آتش ذغال سرخ کنید.




تنور گلی


این روش پختن غذا نیازی به قاشق و چنگال و وسایل آشپزخانه ندارد. مواد را در داخل گلوله ای از گل پخته شده قرار داده و آن را روی آتش ذغال بگذارید. به این ترتیب حرارت از طریق خاک منتقل می شود و از سوختن غذا جلوگیری می کند.


اگر شکار کرده بودید و مجبور بودید آن را تمیز کنید، کافیست تنها داخل شکم حیوان را خالی کرده و آن را بشویید.
نگران پرها و پولک ها نباشید. چرا که در این روش وقتی خاک را از روی حیوان پاک می کنید پولک ها و پرها خودبخود جدا می شوند (البته برای پختن پرندگان بزرگتر ابتدا باید پر آنها را بکنید.)
پخت و پز در سفر
 
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

پختن با سنگ


این نوع روش آشپزی هم نیازی به قاشق و چنگال و وسایل آشپزخانه ندارد. در این روش باید از خار و خاشاک و سنگ های گرد استفاده کنید. البته نباید از سنگ هایی که ممکن است خرد شوند استفاده کرد.


ابتدا یک چاله بیضی شکل به ابعاد 45-60 سانتی متر و به عمق حدودا 45-60 حفر کنید و سپس خار و خاشاک را در ته آن قرار دهید و در بالای حفره چوبهای مناسبی را در عرض آن قرار دهید و لایه دیگری را با تشکیل زاویه های درست در بین سنگ ها قرار دهید و به این ترتیب 5 یا 6 لایه متناوب یا بیشتر را روی هم سوار کرده و در بالاترین قسمت نیز سنگ بگذارید.


هنگامی که خار و خاشاک آتش گرفتند چوب ها هم می سوزند و سنگ های روی آنها گرم می شوند و در نهایت همه سنگ ها به داخل گودال می ریزند. ذغال ها و خاکستر های به جا مانده را برداشته و شکار را روی سنگ های داغ قرار دهید. بهتر است گوشت در وسط و سبزیجات در کنار گودال قرار گیرند.


بین غذا و کف زمین باید فاصله ای وجود داشته باشد. گودال را با خاک و شاخه و برگ بپوشانید و بعد از نیم ساعت روی آن را بردارید. از این اجاق می توانید برای جوشاندن آب جمع شده در کیسه ای که آب از آن نشت نمی کند استفاده کنید. کیسه آب را سربالا روی اجاق بگذارید بعد از یک ساعت و نیم آب جوش درست می شود.

 


 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران 
ویج

 
پوشاک غارنوردی

 
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌
 
غارنوردی همانقدر که می تواند تجربه شگفت انگیزی از یک نوع خاص سفر را برای شما رقم بزند، می تواند یک سفر پر دردسر هم باشد؛ البته به شرطی که بدون آمادگی های کافی به دل غار بزنید و تجهیزات مورد نیاز را همراه نداشته باشید. برای یک سفر غارنوردی شما نیاز به ابزارهایی دارید که تهیه کردنشان بدون آگاهی کافی امکان پذیر نیست. بنابراین پیش از خرید تجهیزات غار این مطلب را بخوانید تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. 
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

کلاه کاسکت


وسیله ای مناسب جهت حفاظت سر در برخورد با دیوارها و یا ریزش سنگ است. یک کلاه کاسکت ایده آل باید سبک و نرم و در عین حال مستحکم باشد. کلاه باید دارای بند مضاعف برای بستن در زیر چانه باشد و در روی آن سوراخ هایی جهت تهویه پوست و سر تعبیه شده باشد. همچنین محلی برای نصب چراغ پیشانی در جلوی کلاه ضروری است. این
کلاه ها دارای رگلاژ قطری سر برای تنظیم هستند و فاقد لبه طراحی می شوند.



چراغ روشنایی

 
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

حرکت، حیات، دوام و بقاء غارنورد با نور و ذخیره نوری او رابطه مستقیم دارد. چراغهای روشنایی به سه دسته تقسیم می شوند.
پوشاک غارنوردی

الف- چراغهای برقی


این دسته از چراغ ها انرژی مصرفی را از پیل های خشک یا باطری ها تامین می کنند. از مزایای آن تمیزی در کار و راحتی در استفاده است و البته دارای معایبی چون حمل کردن مقدار زیادی پیل، باطری و لامپ را می توان نام برد. این چراغها دارای نوری مستقیم هستند و بیشتر جهت بازدید از شعبه های باریک و طولانی و امور شخصی کاربرد دارند. البته مشکل باطری و تنظیم نور در چراغهای جدید تا حدود زیادی رفع شده است.




ب- چراغهای استیلنی


وزن این چراغها در حدود 450 گرم است. یک چراغ 250 گرمی برای غارنوردی مناسب تر است و حدود 4 ساعت می تواند نور مورد نیاز غار را تامین کند. سوخت مصرفی آنها کربور خالص است که در ایران به نام کاربیت استفاده می شود. نور این چراغها به صورت پراکنده و پخش بوده و در بازدید از تالارها بیشتر کاربرد دارد. از معایب این چراغها دردسر در نحوه کار آنهاست.




پ- چراغهای مختلط


این دسته از چراغها ترکیبی از چراغهای برقی و استیلنی هستند. چراغ
استیلنی به آسانی خاموش می شود و دوباره روشن کردن فوری آن در صورتی که در وضعیت مناسبی قرار نداشته باشیم آسان نیست. بنابراین در نوع چراغ های مختلط به محض خاموش شدن چراغ استیلنی چراغ برقی به طور خودکار روشن می شود.


لباس و انواع آن در غار
 


www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌
 

پوشاک غارنوردی


شکل جغرافیایی و شرایط آب و هوای درون غار، نوع پوشش شما را تعیین می کند. بد نیست بدانید که مهمترین عاملی که در زمان غارنوردی شما را آزار می دهد، آبهای روان و جاری هستند که از تونل های افقی سرازیر می شوند. شما در این تونل ها گاهی مجبور به سینه خیز رفتن هستید و ریزش آب در اکثر چاه های عمومی غار بدون شک سراپا خیستان می کند.


لباس غارنوردی به طور کلی باید مستحکم و ضخیم و راحت باشد. از نظر ساختار باید یک تکه باشد تا در هنگام عبور و خزیدن در معابر تنگ بتوان به راحتی عبور کرد و نوع زیپی بر نوع دکمه ای ارجعیت دارد.


سر آستینها و دم پاها باید با کش بسته شود تا خاک و گل به داخل لباس وارد نشوند. برای استحکام قسمتهایی که بیشتر با زمین در تماس اند مانند آرنجها و سر زانوها بهتر است یک تکه پارچه ضد خش بر روی آن وصله شده باشد.


لباسهای غارنوردی بنا به شرایط کار در غار به سه دسته تقسیم می شوند: نخی، الیاف مصنوعی و لباس زیر.

 


www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

 

1- لباس نخی (غارپیمایی سبک):
معمولا از جنس کتان هستند و در غارهای خشک کاربرد دارند ولی زود فرسوده می شوند.
پوشاک غارنوردی
2- لباسهای الیاف مصنوعی: این نوع لباسها برای حرکت در زیر آبشارها و محلهای مرطوب به کار می روند و از نفوذ آب به بدن جلوگیری می کنند. لباسهای نوع تگزا نیر مقاومتشان زیاد بوده و برای کارهای ویژه که حتی لباسهای نایلونی نیز پاره می شوند بسیار مفید است. لباس رویی از مدل (اورال) است و از مواد مصنوعی PVC ساخته می شوند و در نوعی دیگر از مواد پلی اورتان هستند که هم ضد آب هستند و هم بدن در آن تنفس می کند.
3- لباسهای زیر: لباسهای زیر نباید مانع از فعالیت و حرکت آزاد بدن شود بهتر است از لباسهایی با الیاف نازک پلار استفاده شود که در حالت خیس شدن گرمای بدن را حفظ نماید.


کفش غارنوردی


بهترین حالت برای یک کفش مناسب برای غارنوردی این است که کفش در مرحله اول باید دارای زیره ای محکم و مقاوم باشد تا به راحتی بتوان بر روی جاهای تیز و برنده قدم برداشت و در عین حال باید خاصیت چسبندگی آن مناسب باشد. همچنین چکمه های بلند لاستیکی این امکان را می دهند تا به راحتی در مناطق خیس و گل آلود حرکت کنیم.



دستکش


دستکش غارنوردی باید محکم و در عین حال انعطاف پذیر باشد. مزیت استفاده از دستکشها حفاظت از دستها در برابر رطوبت و خراشیدگی های احتمالی است و در عین حال از آلوده شدن گل و لای جلوگیری می شود.




ساک غارنوردی


این ساکها باید کم حجم بوده و قطرشان طوری باشد که بتوان به راحتی از یک حفره 60 سانتی متری عبور داده شوند. جنس پارچه آنها مقاوم و سبک بوده و می توان جهت کار در غارهای آبی از ساکهای ضد آب استفاده کرد. حداکثر ارتفاع و قطر این ساکها نباید بیش از 80 و 40 سانتی متر باشد و بهتر است از نظر فیزیکی به شکل یک
استوانه ساخته شوند. 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران 
ویج
 

 
اصول حرفه ای گره زدن

 
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌
اگرچه انواع بسیار زیادی از گره ها وجود دارد، اما پیشنهاد می کنیم به جای یاد گرفتن گره های مختلف، تعداد محدودی از گره ها را یاد بگیرید که در هر شرایطی می توانند کمک کننده شما باشند. به این ترتیب می توانید مهارت و سرعت خود را در زدن گره بالا ببرید و امکان اشتباه و ضریب به خطر افتادن را کاهش دهید.

 
یک گره خوب باید این ویژگی ها را داشته باشد: به راحتی زده شود، قابل بررسی و به عبارتی خوانا باشد، ایمن باشد و تحت فشار باز نشود، پس از اینکه به آن بار داده شد به راحتی قابل باز کردن باشد و کمترین آسیب و شکست را به طناب وارد کند.
بهترین روش برای كاهش از دست رفتن مقاومت طناب، استفاده از گره ای است كه حداكثر سطح فعال را داشته باشد. یعنی گره ای كه فشار را روی طناب بیشتری پخش كند. البته تشخیص چشمی اینكه یك گره بزرگتر بهتر عمل خواهد كرد، كمی دشوار است. هر گره ای می تواند خوب عمل کند اگر به جای آنکه بی جهت رشته ها را به هم پیچانده و فشار را زیاد کنید، آن را تمیز و مرتب بزنید.
مهم ترین اصل در تمیز و مرتب گره زدن این است که گره خوانا باشد یعنی به راحتی قابل تشخیص باشد. وقتی گره را مرتب زده باشید هر قدر که آن را برای سفت کردن می کشید باز هم مرتب سفت می شود حتی اگر کاملا به آن بار وارد کنید.

گره های حلقه دار


اگر قرار است فقط یک گره یاد بگیرید، آن گره باید 8 (eight) به اشکال مختلف باشد. برای متصل کردن سر طناب به بعضی از ابزار ها و یا حلقه ها به خصوص در کوه نوردی و غارنوردی، نیاز به یک گره حلقه دار دارید. مناسب ترین گره ها برای این کار گره 8 و 9 هستند. گره هشت، گره ای چند منظوره و بسیار کارآمد در میان گره های حلقه دار است و گره 9محکم ترین گره حلقه دار که باید برای طناب های نازک از آن استفاده کرد.

برای طناب های با قطر 9 میل و کمتر و یا طنابهای خشن و خشک، گره 9 (nine) و طناب های از قطر 9 میل به بالا گره 8 (eight) مناسب است. فقط باید در نظر داشته باشید که زدن گره 9 کمی مشکل تر است و به طناب بیشتری نیاز دارد.
در چنین مواردی یک حلقه بزنید و آن را به یک میلون و یا کارابین مقاوم بیندازید. حلقه را روی تکیه گاه طبیعی قرار دهید و یا یک گره ساده بزنید. طناب را از انتهای تکیه گاه عبور دهید و سپس آن را از پشت گره رد کنید(هشت تعقیب). گره هشت از پشت خود عبور کرده و هشت تعقیب زده می شود.
گره
گره
نمونه ای از گره 8

وقتی تکیه گاه بزرگ است و یا یک ریسمان است، گره های هشت و نه برای زدن کند است. در چنین شرایطی گره بولین را سریعتر و راحت تر می توان به دور اجسام بزرگتر زد. علی رغم شهرتی که گره بولین دارد، گره چندان ایمنی نیست و به راحتی باز می شود. در حرکت های مداوم، بخصوص وقتی که بار کمی روی آن باشد و یا اصلا باری روی آن نباشد، جابجا شده و باز می شود و اگر بد به آن بار داده شود شل می شود.
با توجه به همین چند دلیل، گره بولین اصلا برای حمایت توصیه نمی شود. با این حال اگر اصرار به استفاده از این گره دارید حتما یک گره سر دست یا ضامن در امتداد آن بزنید و یا از یک گره ماهیگیر دور طناب ثابت استفاده کنید.
گره
نمونه ای از گره 9

گره حلقه دار سردست
 

این گره ساده ترین گره حلقه دار است. گره حلقه دار سردست، کاربرد های خودش را دارد. باید در نظر داشت که به اندازه گره حلقه دار هشت و نه محکم نیست اما کوچک است و از حداقل طناب برای زدن آن استفاده می شود. در مواردی که طناب خیلی خشک و شق می باشد عملی ترین گره ای است که می توانید بزنید. در تمام گره ها انتهای طناب را با قبضه ای 10 سانتی متری یا کمی بیشتر بزنید تا وقتی گره تحت فشار بار قرار گرفت باز نشود.
گره
نمونه ای از گره حلقه دار سردست

 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران 
ویج

 
خالص سازي آب در سفر

 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

 
در شرايط بحراني سفر ممکن است مجبور شويد از آب هايي استفاده کنيد که اطميناني از سلامتي آنها نداريد. در اين شرايط تنها راه استفاده از آب، خالص سازي و قابل شرب کردن آن است. به خصوص که با رشد صنايع و گسترش بيماري ها، آلودگي آب هاي جاري و زير زميني بيشتر از هر زمان ديگري مي تواند قرباني بگيرد.

يادتان باشد:


ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌ - از آب هاي نزديک شهر ها و جاده ها ننوشيد. دود اتومبيل ها و فعاليت کارخانجات همگي به هوا نمي روند و بخشي از آن روي زمين و آب ها مي نشيند که اين خود باعث سمي شدن آب ها خواهد شد.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌ - از نوشيدن آب هاي نزديک به کارخانه ها و معادن خودداري کنيد.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌ - آبهاي عبوري از زمين هاي کشاورزي مي توانند حاوي سموم و انواع کودها باشند، از آشاميدن اينگونه آب ها اجتناب کنيد.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌ - از آب هاي خزه دار و جلبک دار اجتناب کنيد.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌ - از آب هاي رنگ دار و بو دار نظير مرداب ها و لجن زار ها اجتناب کنيد.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌ - آب جاري، خالص تر و بهتر از آب راکد است.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌ - به طور کلي آبي که از دل زمين و چشمه ها بيرون مي آيد از آب هاي جاري خالص تر و قابل اطمينان تر است.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌ - هميشه به دنبال آب هاي شفاف و زلال بگرديد.



روش هاي خالص سازي آب


ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌
  1- جوشاندن:

جوشاندن يکي از مطمئن ترين روش ها براي از بين بردن باکتري ها و ميکروب ها است. آب آلوده بايد در زماني بين 5 دقيقه تا 20 دقيقه بجوشد هر چه اين زمان بيشتر از 5دقيقه باشد آب از سلامت بيشتري برخوردار خواهد شد.

اگر ظرفي براي جوشاندن آب در اختيار نداريد، مي توانيد از تعدادي سنگ استفاده کنيد. به اين صورت که تعدادي سنگ را در داخل آتش بگذاريد تا برافروخته و بسيار داغ شود و سپس به ترتيب آنها را در داخل ظرف حمل آب قرار دهيد.


وقتي سنگ را داخل آب مي اندازيد بلافاصله حرارت آب بالا مي رود و شما بايد آماده باشيد تا سنگ را در بياوريد و بلافاصله سنگ بعدي را در آب بياندازيد تا بجوش آيد و 20 دقيقه بجوشد.



آب


ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌
  2- فيلتر کردن:
 

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

انواع مختلفي از فيلتر هاي تجاري در بازار موجود است. اما در شرايط اضطراري فيلترهاي متفاوتي را مي توانيم در طبيعت بسازيم. يکي از اين فيلتر ها به روش زير ساخته مي شود:

- پوست درخت را بکنيد و به صورت مخروطي در آوريد.


- اين مخروط را با لايه هاي مختلفي مثل شن، ذغال و علف پر کنيد.


- شن و علف ذرات معلق را گرفته و ذغال به جذب باکتري ها و ميکروب ها کمک مي کند. به طور کلي فيلتر هاي بزرگتر با لايه هاي بيشتر مناسب ترند.


- در انتهاي اين مخروط سوراخ کوچکي تعبيه کنيد و پشت آن را تعدادي سنگ کوچک قرار دهيد تا از بيرون ريخته شدن لايه هاي مختلف جلو گيري کند. يادتان باشد که بهتر است آب چندين بار از اين فيلتر عبور کند.

3- استفاده از زمين براي فيلتر کردن آب
اين همان روش حفر چاه براي بدست آوردن آب است. براي اين کار بايد:

- يک حفره حدود 80 تا 120 سانتي متري از يک منبع آب مانند رودخانه حفر کنيد.


- صبر کنيد تا چاله پر از آب گردد. آب موجود در اين حفره پس از ته نشين شدن ذرات معلق
مي تواند
آب
آبي خالص باشد اما در اين روش هيچ گونه تضميني براي قابل شرب بودن آن نيست.
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌
  3- تقطير آب توسط دستگاه تقطير خورشيدي

اين روش، يک راه بسيار عالي براي خالص سازي آب است که در صورتي که نور خورشيد و ابزار مورد نياز اين روش را در اختيار داشته باشيد مي توانيد آب آلوده در دسترس خود را قابل شرب کنيد.


در اين روش شما بايد آب آلوده را در چاله بريزيد و دستگاه را راه اندازي کنيد و منتظر بمانيد تا آب آلوده تقطير شده و آب خالص درون ظرف جمع آوري شود.


براي نتيجه گيري بهتر شما مي توانيد يک ظرف و يا چند ظرف محتوي آب آلوده را دور تا دور ظرفي که آب تقطير شده در آن جمع مي شود قرار دهيد و در صورتي که چنين ظروفي در اختيارتان نيست مي توانيد آب آلوده را با پارچه جمع آوري کرده و يا روي پارچه بريزيد و سپس آن پارچه خيس را دور ظرف وسط دستگاه قرار دهيد تا آب داخل پارچه تقطير شده و به درون ظرف بريزد. (اطلاعات بيشتر را اينجا بخوانيد.)


هشدار:
هيچ کدام از اين روش ها براي خالص کردن آب آلوده به مواد شيميايي مناسب نيستند و تنها در شرايط اضطراي کاربرد دارند. به شرطي که مطمئن باشيد آب تهيه شده، به مواد شيميايي آلوده نيست. يادتان باشد که هرگز از ظرفي که آبي آلوده را حمل کرده ايد، براي حمل و ذخيره سازي آب خالص شده استفاده نکنيد.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران 
ویج

 
راه هایی ساده برای پیدا کردن آب قابل شرب در طبیعت

 
شايد بتوان گفت که با کمي تمرين و آموزش، به دست آوردن آب راحت ترين مهارت زنده ماندن باشد. با اين حال سادگي آموزش ها از اهميت آن ها کم نمي کند. به خاطر داشته باشيد که فقط آب هاي مشکوک نيستند که پر خطرند بلکه آب هاي جاري و زلال هم مي توانند آلوده باشند و عواقبي مثل آسيب هاي فيزيکي، کم آبي و تحليل انرژي حياتي بدن ناشي از آلودگي آب ارزش انتظارتان را بکشد.

در اين بخش روش هايي براي پيدا کردن آب سالم در طبيعت ارائه خواهد شد که اگر آنها را به دقت مطالعه و تمرين کنيد مي توانيد به زنده ماندن در شرايط بي آبي اميدوار باشيد!



ذخائر طبيعي:


پيدا کردن چنين منبعي معمولا راحت ترين راه بدست آوردن آب است. اما در عوض پيدا کردن منبع
طبيعي آبي که آلوده به مواد شيميايي نباشد مشکل است. به علاوه بسياري از اين آب هاي جاري حتي آنهايي که در پارک هاي ملي و حفاظت شده هستند آلوده به آميب عامل اسهال خوني، انواع انگل هاي آبزي، سالمونلا و هپاتيت هستند. با اين حال با رعايت احتياط و معيار هاي تميزي، برخي از اين منابع طبيعي مي توانند آبي قابل شرب داشته باشند. در اينجا يکي از معمولي ترين آنها به همراه نحوه استفاده را معرفي مي کنيم:



آشاميدن مستقيم آب از يک نهر را توصيه نمي کنيم چراکه با انجام چنين کاري کف نهر بهم ريخته و همراه با آب کمي سنگريزه و رسوبات نيز مي خوريد




کانالهاي آب


اين دسته شامل رودخانه ها، درياچه ها، تالاب ها و نهر ها مي باشد. ايمن ترين آنها که براي مصرف در شرايط بحراني آن را توصيه مي کنم نهر ها هستند. هر آب آشاميدني که از اين نهر ها جاري است بايد زلال، شفاف و روان باشد به عبارتي ديگر در بالاترين نقطه اي از نهر که آب با سرعت بيشتري در جريان است، آب همان جا از اطمينان بيشتري نيز برخوردار است. قبل از آشاميدن مواردي را بايد درنظر بگيريد:

آب

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌
  هيچ ردي از حضور انسان نبايد در کف يا کنار آن ديده شود در عوض بايد گياهان آب زي، ماهي، حشرات کوچک و رد پاي حيوانات وحشي در کنار آب موجود باشد. با اين حال به يا داشته باشيد که وجود چنين شواهدي لزوما دليلي براي قابل شرب بودن آن آب براي انسان نيست. موجودات وحشي گاهي از منابع آب آلوده و يا حتي گياهان سمي استفاده مي کنند و اثري از بيماري در آنها ديده نمي شود.



ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌
  آشاميدن مستقيم آب از يک نهر را توصيه نمي کنيم چراکه با انجام چنين کاري کف نهر بهم ريخته و همراه با آب کمي سنگريزه و رسوبات نيز مي خوريد. شما مي توانيد فورا يک محفظه يا مخزن براي جمع آوري آب بسازيد، چيزي مثل يک آبگير سنگي و يا يک کنده حفره دار.


ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌
  براي ساخت يک فنجان سنگي، خيلي ساده سنگي نرم و صاف را با سنگي کوچک سخت تري لب پر کرده و گود مي کنيم.


براي پاکسازي آب، آن را 20 دقيقه بجوشانيد. بسياري از متخصصان حيات وحش 5دقيقه زمان را براي اين کار کافي مي دانند ولي در چنين زماني بسياري از باکتري هاي موجود در آن از بين نخواهند رفت



ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌
  اگر آب نهر گلي و يا حاوي ذرات مختلفي باشد مي توانيد آن را از صافي رد کنيد. يک تکه پارچه براي اين کار مناسب است. يکي از روش هاي ساخت صافي از طبيعت اين است که مي توانيد صافي به شکل فنجان با بوته ها و يا گياهان حصيري شکل و يا علف هاي غير سمي درست کنيد و يا مي توانيد مقداري شن داخل يک چوب حفره داري که ته آن علف ريخته ايد بريزيد، شن ها را تا زمانيکه آب زلال از آن خارج شود بشوييد و سپس آبي را که قصد نوشيدن آن را داريد از اين فيلتر معدني عبور دهيد. حتي مي توانيد بعد از علف ها ابتدا مقداري ذغال بريزيد و سپس روي آن شن بريزيد.


ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌
  به عنوان آخرين مرحله لازم است براي پاکسازي آب، آن را 20 دقيقه بجوشانيد. بسياري از متخصصان حيات وحش 5دقيقه زمان را براي اين کار کافي مي دانند ولي در چنين زماني بسياري از باکتري هاي موجود در آن از بين نخواهند رفت.
 يک نکته را به ياد داشته باشيد، اگرچه جوشاندن، هر نوع آلودگي و باکتري طبيعي را از بين مي برد اما هيچگونه تاثيري بر آلاينده هاي شيميايي ندارد.
 


 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران 
ویج

 
کمک رسانی در تصادفات جاده‌ای


 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

 
یکی از مشکلاتی که پس از تصادفات رانندگی بوجود می‌آید کمک به مصدومان و انتقال سریع آنها به مراکز درمانی است. در زمان وقوع تصادف وظیفه شرعی و انسانی حکم می‌کند که به نجات مصدومین بشتابیم، بنابراین در زمانی که امدادگران در محل تصادفات حضور ندارند لازم است مردم به یاری مجروحین حوادث شتافته و آنان را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی انتقال دهند.

توجه داشته باشید برای امداد رسانی به مصدومین حوادث رانندگی به این ترتیب عمل کنید:

1- خونسردی خود را حفظ کنید.
2- سریع مصدومین را از خودرو خارج کنید.
3- در صورت نشت بنزین افراد را از خودرو دور کنید و در اطراف خودرو سیگار یا آتش روشن نکنید.
4- همیشه یک دستگاه خاموش کننده پودر و گاز در خودرو همراه داشته باشید.
5- در صورت امکان سر ‌باطری های خودرو را از باطری جدا کنید.
6- در صورت آتش‌سوزی در داخل موتور به هیچ وجه در موتور خودرو را باز نکنید.
7- در صورت آغشته شدن عضوی از بدن به بنزین سریع نسبت به شستن عضو اقدام کنید.
8- در صورت آغشته شدن البسه (پیراهن یا شلوار) به بنزین و روغن آب باطری خودرو، حتما آنها را از تن خارج کنید.
9- در صورت استفاده از خاموش کننده پس از پاشیدن ماده خاموش کننده به زیر موتور، با احتیاط لازم در موتور خودرو را باز و حریق را خاموش کنید.
10- در صورت نداشتن خاموش کننده از خاک یا ماسه موجود در محل جهت خاموش کردن آتش استفاده کنید.


نحوه امداد رسانی به مصدومان در تصادفات

1- مصدومین محبوس شده در داخل ماشین را با فشار و کشش خارج نکنید ، چرا که ممکن است آسیب دیدگی مصدوم افزایش یابد.
هستند و نیاز به درمان فوری دارند.
2- مصدومینی که دچار توقف عمل تنفس و خونریزی شدید شده‌اند در اولویت درمانی
3- راه تنفسی حادثه دیدگان را بررسی و دهان مصدوم را باز و هر شی‌ء که داخل آن است خارج کنید تا مصدوم به راحتی تنفس کند.
4- در صورتی که پس از خارج کردن مانع از دهان مصدوم تنفس آغاز نشد چانه مصدوم را پایین آورده و سرش را به آرامی به عقب خم کنید. با دو انگشت خود سوراخ های بینی را مسدود و از طریق دهان خود به داخل دهان مصدوم بدمید تا سینه‌اش بالا بیاید. کمی صبر و هر چهار ثانیه یک بار این عمل را تکرار کنید تا مجروح بدون کمک قادر به تنفس باشد.
5- با قرار دادن پارچه تمیز و فشار دست بر روی محل خونریزی از ادامه خونریزی جلوگیری کنید. درصورت قطع نشدن خونریزی، عضو را بالا آورید تا خونریزی کمتر شود.
شکستگی پا و دست نسبت به ثابت کردن آن با آتل و یا تخته و یا اجسام مشابه و یا بانداژ اقدام کنید.
6- در صورت
7- در صورتی تعداد زیادی مجروح در محل وجود دارند و مشکل تنفسی ندارند، کمک به مصدومین دارای خونریزی شدید دراولویت است.
8- در صورت نبود تجهیزات کمک رسانی حتی المقدور از وسائل و امکانات قابل دسترسی استفاده شود.

 
9- در هنگام حمل مصدوم دقت کنید که ضایعات بیشتری به مصدومین وارد نکنید. حمل غیر اصولی مصدوم باعث ضایعات بیشتر و حتی قطع ضایعات نخاعی می شود.

 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران 
ویج

 
چه چادری بخریم؟

 
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌
اگر قصد دارید یک چادر مسافرتی بخرید، بهتر است چند نکته را در این خرید به یاد داشته باشید چون چادر های کمپینگ تنوع بسیار زیادی از نظر قیمت، نوع جنس، مارک و طراحی شکل ظاهری دارند اما الزاما همه آنها مناسب اهداف گردشگری شما نیستند.

- توجه داشته باشید که قرار است این چادر برای چند نفر استفاده شود و معمولا سعی کنید حداقل به اندازه یک نفر چادر را بزرگتر تهیه کنید زیرا چادری که اصطلاحا چهار نفره است فقط به اندازه ای فضا دارد که چهار نفر مماس به هم بتوانند بخوابند و چنین فضایی معمولا برای یک مسافرت خانوادگی که وسائل زیادی هم به همراه دارید و همچنین می خواهید راحت تر استراحت کنید، فضای مطلوبی نیست.



2- سعی کنید مدلی را تهیه کنید که دارای ارتفاع بیشتری باشد زیرا اکثر چادر ها به علت ارتفاع کمی که دارند باعث سختی رفت و آمد و کارهای همچون تعویض لباس و غیره می شوند و در یک مسافرت خانوادگی این نکته هم باعث آزار افراد خواهد بود.



3- ترجیحا از چادر های دو پوش که دارای یک لایه اضافی برای جلوگیری از نفوذ باران هستند استفاده کنید زیرا هرقدر هم که پارچه چادری ضد آب باشد باز هم در هنگام بارش باران در صورتی که تماسی از داخل با پارچه چادر ایجاد شود باعث نفوذ آب به داخل می شود، ولی در چادر های دو پوش به علت ایجاد فضایی بین لایه درونی و لایه بیرونی، این مشکل برطرف می شود.



4- در صورتی که قصد خرید یکی از مارک های معروف چادر های مسافرتی را ندارید، حتما تمام درزها و دوخت ها را از نظر عدم وجود اشکال در دوخت کنترل کنید و همچنین تمام زیپ ها و چسب های چادر را تست کنید.
 


 آشنايي با انواع چادر مسافرتي
 
انتخاب نامناسب چادر سفر مي تواند طبيعت گردي شما را با دردسرهاي مختلفي همراه کند که حداقل آن برگشتن از سفر و يا مراجعه به يک مسافرخانه ارزان قيمت و بي کيفيت با کوله باري از خاطرات بد است! اما در عوض اگر کمي وقت صرف مطالعه انواع، کيفيت و قابليت‌هاي مختلف چادر کنيد مي توانيد در شرايط حساس و در يک شب باراني و سرد از اين که چنين چادر مقاوم و مطلوبي داريد به خود بباليد!
براي انتخاب چادر مناسب بايد بدانيد که چادرهاي مسافرتي از نظر شکل ظاهري چند نوع هستند:

qykmioejhga7yxcanggc.jpg
1- چادرهاي چارچوب دار (Frame Tent):
  اين نوع چادر بهترين و بيشترين فضا و سقف آزاد جهت ايستادن را دارد. فضاي خواب، آشپزي و نشستن در آن از هم جدا هستند. قاب يا چارچوب در اين چادر از جنس استيل است. لايه محافظ شرايط بد جوي در اين چادر از جنس کتان يا الياف مصنوعي است.
uhgcs8a283porabha9ms.jpg
2- چادر گرده ماهى(Ridge Tent): 
چادري مثلثي، با يک تير افقي در طول چادر که توسط دو تيرک عمودي در ابتدا و انتهاي چادر حمايت مي شود. اين چادر بسيار مقاوم بوده و سقف آزاد آن هم مناسب است. تنها عيب آن در قسمت پهلوهاي غير مستحکم آن است. جهت استقامت بيشتر در باد اين چادر بوسيله طنابهاي مخصوص چادر به زمين محکم مي شوند.
50zhwst9wjul8doa2vw.jpg
3- چادر گنبدي(Dome Tent):
  همانطور که از اسم آن بر مي‌آيد اين نوع چادر به شکل گنبدي است. برپا کردن آن بسيار آسان است و با عبور تيرک هاي قابل انعطاف و سبک از داخل آستين چادر آماده مي شود. تيرک‌ها در بالاي چادر با هم تقاطع غير متصل دارند. تيرکها از جنس پلاستيک تقويت شده با الياف شيشه يا آلياژ همبسته است. اين نوع چادر قابل حمل و اندازه آن نيز متغير بوده حتي سايزهاي مناسب تعداد نسبتا زياد افراد را نيز در خود جاي مي دهد. اين چادر به علت قيمت مناسب، راحتي حمل، سبک بودن و ... پرفروش ترين نوع چادر است. توجه داشته باشيد که هرچه ارتفاع گنبد بيشتر باشد آسيب پذيري آن در برابر باد بيشتر است.
آشنايي با انواع چادر مسافرتي
4- چادر ژئودزيک (Geodesic Tent):  
اين چادر شبيه چادر گنبدي است اما در آن آرايش تيرک ها متفاوت است که موجب مقاومت بيشتر چادر در برابر وزش باد مي شود. تيرکهاي انعطاف پذير از جهات مختلف چادر عبور کرده و بدنه چادر را بصورت صاف و کشيده نگاه مي دارد.

n69i8ojoxlfuq7wqaj4d.jpg

5- چادر گردشي (Touring Tent):
  در اين چادر تيرک ها و گنبد به صورت کشيده است. جنس چادر از نايلون و پلي استر و ندرتاً از کتان است و معمولا پنجره دارند. اين چادر ها داراي قسمت دالان مانند خارجي جهت استفاده از سايه بان و انجام آشپزي هستند.

hl8wfphq2s5r15d0xavq.jpg
6- چادر رو در رو(VIS-A-VIS Tent): 
در اين نوع چادر معمولا دو فضاي مخصوص استراحت و خواب در دو طرف محوطه وسط يا نشيمن قرار دارد. قسمت وسط و يا اصلي مي تواند به صورت گنبدي و يا گرده ماهي باشد.

m8v2vel5ls6ls8wf0e.jpg
7- چادر تونلي يا حلقه اي (Hoop Tent): 
چادر هاي حلقه اي و تونلي بسيار به هم شبيه هستند در اين چادر ها معمولا يک يا چند تيرک به صورت حلقه اي در عرض چادر عبور مي‌کند. وجود تيرک‌هاي دايره اي موجب مي شود تا ديواره چادر به شکل تونل درآمده و فضاي داخل آن نسبت به بسياري از انواع چادر بيشتر باشد. اين چادر معمولا بسيار مقاوم و سبک و مورد علاقه کوهنوردان است.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران 
ویج

 
کمک های اولیه خونریزی در سفر

 
خونريزي هاي از اتفاقات خطرناکي است که گاهي در مسافرت با آن برخورد کرده و يا خواهيد کرد. معمولا خونريزي ها کوچک بوده و بعد چند دقيقه بدون نياز به کمک خاصي خود به خود قطع مي شوند؛ اما گاهي خونريزي شديد بوده و باعث مي شود که در طول مدت زمان کوتاهي قسمت زيادي از خون خارج شده و مصدوم بيهوش شده و در نهايت بميرد.

در اين شرايط اولين و مهمترين کمک به فرد مصدوم، کمک روحي است. به او (يا
خودتان) روحيه دهيد و اطمينان داشته باشيد که مي توانيد بر شرايط خط غلبه کنيد. اطمينان بدهيد که روزي ياد اين ماجرا مي افتيد و افتخار مي کنيد چگونه همانند يک قهرمان بر مخاطرات غلبه کرديد.
 
خونريزي هاي خارجي
سرعت عمل در مواجهه با خونريزي بسيار مهم است. اصلا فرصت را از دست ندهيد. قطره قطره خون با ارزش است و نبايد بيهوده هدر برود، مخصوصا در شرايطي که شما دور از هر نوع تمدن هستيد.
در صورتي که عضو صدمه ديده در دست و يا پا است؛ کار شما بسيار راحت است. بالا نگه داشتن عضو و فشار مستقيم بر محل آسيب ديده مي تواند به سرعت، خونريزي را کنترل کند. اگر اين روشها موثر واقع نشد دو راه ديگر داريد:
 نقاط خاصي در دست و پا وجود دارند که به نقاط فشار موسومند. اين نقاط محل عبور سرخرگ هاي ورودي به دست و پا از روي يک استخوان و يا محل سفت هستند که همانند نبض دست قابل احساسند. يکي از مهمترين اين نقاط در دست؛ در زير بازو قرار دارد که با اندکي جستجو مي توانيد آنرا بيابيد.
راه ديگر استفاده از شريان بند يا تورنيکت است که معمولا به عنوان آخرين راه پيشنهاد مي شود. زيرا به طور کامل مانع از عبور خون مي شود و در صورتي که باز نشود در مدت کوتاهي مي تواند باعث مرگ عضو مربوطه شود. به اين ترتيب مي توان کمک هاي اوليه در خونريزي هاي خارجي را به صورت زير آورد:

کمک هاي اوليه
کمک هاي اوليه در خونريزي هاي خارجي
1ـ بالا نگه داشتن عضو آسيب ديده (در حالتي که استخوان آسيب نديده باشد.)
2ـ فشار مستقيم بر روي محل خونريزي (با کمک يک گاز استريل، پارچه تميز و در شرايط اضطراري دست)
3ـ فشار بر روي نقاط فشار (منظور از نقاط فشار، نقاطي هستند كه شريان يا همان سرخرگ اصلي، از آن عبور كرده است.)
4ـ اگر خونريزي جزئي باشد، خونريزي ممكن است با ريختن آب سرد بر روي آن بند بيايد.
5 ـ استفاده از تورنيكت يا شريان بند در خونريزي هاي شديد. تورنيكت باند پهني است كه استفاده از آن به طور صحيح سرخرگ را بسته و مانع خونريزي مي شود. از اين وسيله تنها در موارد بسيار ضروري (نظير قطع سرخرگ بزرگ، قطع عضو و يا عدم مهار خونريزي با روشهاي ديگر) استفاده مي شود.
در صورتي که در جعبه کمک هاي اوليه شما چيزي به اسم تورنيکت و يا شبيه به آن وجود ندارد، اصلا نگران نباشيد. با کمک پارچه محکمي و يک يک تکه چوب مي توانيد تورنيکت بسازيد. پارچه را يک بار به دور دست يا پاي صدمه ديده بپيچيد، يک گره بزنيد، چوب را روي گره گذاشته و يک بار ديگر پارچه را گره بزنيد، حالا با پيچاندن چوب مي توانيد تورنيکت را محکم کنيد. زمان بستن تورنيکت را يادداشت کرده و مراقب باشيد که در صورت گذشتن زمان طولاني (معولا 15 دقيقه گفته شده) لازم است به مدت کوتاهي (تقريبا يک دقيقه) آنرا باز کنيد که اندام بسته شده از بين نرود.

خونريزي داخلي
کمک هاي اوليه
چنانچه خون پس از خروج از رگ در داخل حفره اي از بدن ريخته و محل خونريزي مشاهده نشود، خونريزي داخلي گويند. مانند خونريزي در داخل جمجمه و يا در مجاري گوارشي. در مورد خونريزي هاي داخلي تقريبا کار زيادي از دست شما به عنوان يک امدادگر بر نمي آيد؛ چون اصولا چيزي نمي بينيد که بخواهيد با آن درست برخورد کنيد.

در اين موارد مهمترين كار رساندن بيمار به مركز درماني است و بهترين اقداماتي كه مي توان انجام داد به ترتيب زير است:
1- كنترل علائم حياتي
2- كنترل راههاي هوائي
3- قرار دادن بيمار در بهترين وضعيت (مثلا اگر بيمار دچار تهوع و استفراغ هاي مكرر است او را به پهلو و سمت چپ خوابانده و اگر خونريزي داخلي اندامها ( دست و پا ) است؛ اندام را بالا نگه داريد.
4- بيمار اگر دچار شوك است كمكهاي اوليه در مورد او انجام شود.
5- در صورت امكان به بيمار اكسيژن داده و به او هيچ چيز نخورانيد.
6- در اولين فرصت ممكن بيمار را به مركز درماني انتقال دهيد.
در صورت ضربه به سر؛ استفراغ هاي مكرر، خروج مايع مغزي نخاعي (مايعي شفاف) از گوش ها، زنگ خطر بزرگي جهت اعلام خونريزي داخل مغزي و ضربه مغزي مي باشد كه مي تواند باعث مرگ مصدوم گردد. در اين موارد سر مصدوم را بالاتر از ساير اندام او قرار دهيد. از خروج مايع مغزي نخاعي به بيرون جلوگيري نكنيد و هر چه سريعتر مصدوم را به مركز درماني انتقال دهيد.


منتظر مجله بعدی باشید

چهارشنبه تیر شید 18 / اسفند / 2569 شاهنشاهی
برابر با 18 اسفند 1389 خورشیدی تحمیلی