چو ایران نباشد تن ما مباد

 من می خواهم هفت دولت به زیر بیرق ایران بیاید ، من زیر بیرق بیگانه نروم
نه غزه ، نه لبنان ، جانم فدای ایران

۱۳۹۰ فروردین ۴, پنجشنبه

ايران در جعل وب سايت های سرشناس مورد ظن

لطفا به دیگر هموطنان اطلاع رسانی نمایید

با سپاس تارس

ايران در جعل وب سايت های سرشناس مورد ظن :
- صدای آمریکا 24.03.11 وال استريت جرنال زير عنوان "شرکت اينترنتی در مورد هک شدن به ايران مظنون است" می نويسد يک شرکت فعال در امورايمنی اينترنت از به دام افتادن در عملياتی پيچيده وغامض و منجر به هک شدن خبر می دهد، که حدس می زند توسط دولت ايران و با هدف فريب دادن و منحرف ساختن ايرانيان استفاده کننده از اينترنت به وب سايت هائی سرشناش اما تقلبی از طريق جعل اسامی آنها انجام گرفته باشد.



شرکت کمودو گروپ ((Comodo Group Inc. که يک شرکت مستقر در جرسی سيتی(Jersey City)، واقع درايالت نيوجرسی آمريکاست، و برای اطمينان استفاده کنندگان اينترنت از اصالت وب سايت ها گواهی نامه های ديجيتالی صادر می کند، روز چهارشنبه گفت ۹ مورد از اين گواهی نامه ها را برای وب سايت هائی صادر کرده است که بعدا معلوم شد جعلی و تقلبی بوده اند، و منشاء راه اندازی آنها نيز در ايران است.


اين حمله که روز ۱۵ مارس انجام گرفت به صدور گواهينامه برای:


- سايت جی ميل گوگل (Google Inc's Gmail) ،


- صفحه ورود به ياهو (Yahoo Inc's login page)،


- وب سايت های به راه افتاده توسط مايکروسافت (Microsoft Corp.)،


- مازيلا ، سازنده مرورگر فايرفاکس (Firefox browser maker Mozilla Corp.)،


- و شرکت تلفن اينترنتی اسکايپ (Skype) منجر شده است.


اين بدان معناست که فرضا و به عنوان مثال می توان يک ايرانی را که می خواهد به صفحه خود در وب سايت ياهو وارد شود، به سايتی جعلی و شبيه ياهو منحرف ساخت. اين منحرف سازی به مرتکبين آن امکان می دهد ضمن نظارت بر کار سايت هائی که جعل کرده اند، به مجموعه ای از اطلاعات، از جمله متن ای ميل ها، رمزهای ورود به سايت (passwords)، و اسامی استفاده کنندگان (usernames) دسترسی پيدا کنند.


شرکت کمودو می گويد چون سايت هائی که هدف گرفته شده بودند عرضه کننده خدمات ارتباطی هستند، نه نقل وانتقال های مالی، بنظر می رسد هکرها دنبال اطلاعات بوده اند، نه پول.


دفتر نمايندگی ايران در سازمان ملل متحد به ای ميلی که برای اظهار نظر در ساعات غير اداری فرستاده شده بود پاسخی نداده است. ايران پيشترگفته است سعی می کند با فرهنگ غربی و اعمال نفوذ از طريق اينترنت، که آن را "جنگ نرم" ناميده است، مبارزه کند.


اين حمله با قيام های مردمی در خاورميانه مصادف شده است که اينترنت نه تنها از نظر تلاش فعالان برای برگزاری اعتراض ها بلکه از نظرمقابله با سانسورها و سرکوبی های دولتی نيز نقشی مهم و اساسی داشته است.


کارشناسان ايمنی اينترنت می گويند اگر ايران درگير باشد، اين درگيری گويای آن است که دولت اقدامات نظارتی الکترونيکی برای زير نظر گرفتن مردم را شديد تر کرده است. مقامات ايران نخستين بارقدرت رسانه های اجتماعی را در جريان اعتراض های گسترده ای درک کردند که پس از برگزاری انتخابات ژوئن ۲۰۰۹ در واکنش به اتهامات حاکی از تقلب در آرای رای دهندگان برگزار شد. مقامات ايران از آن پس برای تحت کنترل درآوردن اينترنت در ايران، که بيش از ۲۰ ميليون استفاده کننده دارد، ارتش سايبری بوجود آورده اند.


شرکت کمودو از کشف حمله به فاصله چند ساعت خبر داده است و می گويد بلافاصله گواهی نامه ها را باطل کرده است.


يک سخنگوی مايکروسافت گفت اين شرکت تدابير ايمنی جديدی را برای کمک به اقدامات حفاظتی بکار گرفته است.


مازيلا از اظهار نظر خودداری کرد.


اسکايپ می گويد اوضاع را زير نظر دارد و منتظر هيچ اتفاقی نيست.


گوگل می گويد برای محافظت ازاستفاده کنندگان اقداماتی انجام داده است اما آنها را مشخص نمی کند.


ياهونيزمی گويد اوضاع را زيرنظر دارد. و همچنین خبری دیگر در همین ارتباط ایران مشکوک به انجام حملات سایبری – صدای آمریکا 24.03.11 یک شرکت امنیتی اینترنت می گوید دولت ایران مسئول حمله سایبری است که وبسایت هایی چون گوگل، اسکایپ و موزیلا را هدف قرار داده است.


شرکت «کومودو» در نيوجرسی آمريکا که گواهینامه‌ های دیجیتال در زمینه تأييد هويت کاربران اينترنتی صادر می‌کند با صدور گزارشی می گوید «شواهد غیرمستقیم» حاکی است که این حمله از سوی ایران صورت گرفته است. بر اساس پرونده های قبلی هک سایت های اینترنتی که رد آنان تا تهران کشیده شده است، شرکت کومودو، حمله اخیر را «یک حمله دولتی» توصیف کرده است.


تحلیلگران می گویند در حمله هفته گذشته، گواهینامه های جعلی صادر شد که به هکرها امکان می دهد نسخه های گمراه کننده یا قلابی از موتورهای جستجوگر یا وبسایت ها بسازند.


این شرکت امنیت اینترنتی می گوید هیچ شاهدی نیافته که حساب های کاربران در گوگل و یاهو- دو موتور جست و جوگر اینترنتی- و یا اسکایپ، مورد دستبرد قرار گرفته باشد. همچنین هیچ تاثیری در موزیلا، گروه غیرانتفاعی که مرورگر فایرفاکس و دیگر برنامه های اینترنتی را به شکل رایگان برای کاربران در جهان تامین می کند، مشاهده نشده است.

 منابع صدای آمریکا http://www.voanews.com/persian/news/iran -internet-hackers-comodo-yahoo-google-mozilla-03-24-11.html

و


http://www.voanews.com/persian/news
 
4 / فروردین 2570 شاهنشاهی