چو ایران نباشد تن ما مباد

 من می خواهم هفت دولت به زیر بیرق ایران بیاید ، من زیر بیرق بیگانه نروم
نه غزه ، نه لبنان ، جانم فدای ایران

۱۳۸۹ اسفند ۲۵, چهارشنبه

مجله خانه داری

  مجله خانه داری

در آغاز سال نو 2570 شاهنشاهی را بر شما ایرانیان عزیز در هرکجای دنیا و ایران هستید را خجسته باد میگویم ، امیدوارم مطلب این بار من بتواند یاریهای خوبی در زندگی شما باشد 
( تقدیم گلهای فراوان به شما )

نحوه پاك كردن رنگ

نقاشی خانه یكی از كارهایی است كه احتمال كثیف و رنگی شدن محیط در حین كار زیاد است و هیچ ارتباطی به اینكه شما سعی می‌كنید چقدر كارتان را با دقت انجام بدهید ندارد؛

نقاشی خانه یكی از كارهایی است كه احتمال كثیف و رنگی شدن محیط در حین كار زیاد است و هیچ ارتباطی به اینكه شما سعی می‌كنید چقدر كارتان را با دقت انجام بدهید ندارد؛ زیرا خواه ناخواه این اتفاق خواهد افتاد و احتمال رنگی شدن پوست یا لباس شما، زمین و قسمت‌های دیگر در حین نقاشی زیاد است. اگرچه برخی از لكه‌های خاص به سختی پاك می‌شود و نیاز به محلول‌های پاك‌كننده خاص دارد، اما پاك كردن بسیاری از لكه‌های رنگی با به كارگیری راهكارهای ساده به راحتی صورت می‌پذیرد.

لكه‌های روی لباس
چنانچه رنگی كه روی لباس شما ریخته است بر پایه آب باشد كار شما بسیار راحت می‌شود. در این صورت به محض لكه شدن لباس‌تان می‌توانید آن را با آب بشویید. اگر این امكان برای شما وجود دارد كه چنین لكه‌ای را قبل از خشك شدن برطرف كنید، آب‌كشی كردن آن بهترین و ساده‌ترین راه است. زیرا این كار لكه رنگی را كه هنوز خشك نشده به مقدار زیادی پاك می‌كند و اثر لكه نیز با شستشوهای مكرر دیگر توسط ماشین لباس‌شویی برطرف خواهد شد. اما اگر با رنگ روغنی سرو كار دارید و لباس شما به وسیله این نوع رنگ لك شده، كار شما سخت‌تر می‌شود. در این صورت اگر قبل از خشك شدن لكه اقدام كنید ممكن است لكه با مقداری الكل یا سوهان ناخن برطرف شود. این كار ممكن است سبب از بین رفتن رنگ پارچه لباس شما نیز شود، به همین دلیل توصیه می‌كنیم ابتدا این كار را روی قسمت داخلی لباس خود تست كرده و بعد برای پاك كردن لكه اقدام كنید.


لكه رنگی ایجاد شده روی پوست
حتی دقیق‌ترین و ماهرترین نقاش‌ها نیز هنگام كار ممكن است قسمتی از پوست صورت و دستان خود را رنگی كنند. در اكثر موارد شستن پوست با آب و صابون قبل ار خشك شدن لكه سبب می‌شود لكه از بین برود. اما اگر لكه روی پوست شما خشك شد، مقداری مارگارین روی پوست‌تان بمالید؛ این كار سبب می‌شود پوست شما مرطوب و چرب شده و از جذب لكه جلوگیری خواهد شد. پس از چرب كردن پوست با مارگارین، لكه فورا از پوست جدا می‌شود و باقیمانده اثر لكه با كمك آب و صابون بر طرف خواهد شد.

لكه رنگ بر روی كف اتاق
هنگام نقاشی دیوارها، رنگی شدن كف اتاق ممكن است برای شما یك فاجعه به نظر برسد در حالی كه پاك كردن این لكه‌های رنگ از روی زمین به هیچ وجه كار دشواری نیست. چنانچه كف اتاق شما با رنگی كه بر پایه آب است لك شده، توصیه می‌كنیم قبل از هرگونه اقدامی برای از بین بردن لكه جای آن را با یك حوله خیس بخیسانید و لكه را پس از خیس خوردن از سطح جدا كنید؛ سپس اثر باقیمانده را با كمك آب و صابون بشویید تا تمیز شود. اگر اثر باقیمانده از لكه سماجت كرد، آن را با مالش پارچه آغشته به الكل برطرف كنید.

از بین بردن لكه‌های ناشی از رنگ روغنی را از ابتدا با مالش پارچه آغشته به الكل شروع كنید و برای چند دقیقه پارچه را روی لكه بمالید تا لكه از بین برود. اغلب لكه‌های رنگ روغنی با این روش از بین می‌رود اما اگر این اتفاق نیافتاد و لكه بر جای خود باقی ماند، با كمك سیم ظرفشویی كه آغشته به واكس مایع است این كار را انجام دهید؛ در نهایت اثررنگ را با شستشوی آن با آب و صابون برطرف كنید. اگر لكه ایجاد شده كاملا خشك شده است، قبل از اینكه این اقدامات را انجام دهید ابتدا لكه را تا جایی كه امكان دارد با یك شیء نوك نیز یا سوهان ناخن بتراشید و از سطح جدا كنید.

كدام چای را بخریم؟ كدام چای را بخوریم؟

شاید برای رفع خستگی، تولید نشاط یا از بین بردن خواب‌آلودگی ناشی از چندین ساعت شبكاری هیچ چیز به اندازه نوشیدن یك فنجان چای آدم را سر حال نیاورد

شاید برای رفع خستگی، تولید نشاط یا از بین بردن خواب‌آلودگی ناشی از چندین ساعت شبكاری هیچ چیز به اندازه نوشیدن یك فنجان چای آدم را سر حال نیاورد. نتیجه پژوهش‌ها گاهی ضد و نقیض است، اما بیشتر دانشمندان بر این باورند كه چای می‌تواند روی كلسترول، نقرس، دیابت، عضله‌ها و كلیه‌ها اثرات مثبتی داشته باشد و حتی از رشد باكتری‌هایی كه موجب از بین بردن لثه‌ها می‌شوند، جلوگیری كند.

البته گاهی خبرهایی نیز می‌رسد كه مصرف بی‌رویه چای را خطری برای بدن معرفی می‌كند، ولی بعد از انتشار این خبرها نیز انتخاب یك چای مرغوب و خوش‌طعم همچنان به عنوان یكی از دغدغه‌های مردم باقی می‌ماند.

تولید چای فرآیندی زمانبر دارد و تنها پس از طی مراحل برداشت، حمل به كارخانه، پلاساندن، مالش، تخمیر، خشك كردن و سورت، چای به ماده‌ای قابل استفاده تبدیل می‌شود. سال‌هاست كه چیدن برگ‌های سبز چای از مزارع با 2 روش دستی و ماشینی انجام می‌شود و برای این‌كه به برگ‌های لطیف آنها آسیبی نرسد با دقت به كارخانه‌ها منتقل می‌شوند. سالم رسیدن برگ‌ها به كارخانه، كلید تولید یك چای مرغوب و مقدمه‌ای برای انجام مرحله پلاساندن است كه در آن رطوبت برگ‌ها تا 40 درصد گرفته می‌شود و ضمن كاهش كافئین، تانن و كلروفیل موجود در برگ‌ها، نشاسته نهفته در آنها نیز به قند تبدیل می‌شود.


پس از طی مرحله پلاساندن نوبت به مالش برگ‌ها می‌رسد؛ مرحله‌ای كه در آن شیره گیاه از سلول‌ها خارج می‌شود و ماده گس چای (تانن) بر اثر تماس با هوا كمی سیاه رنگ می‌شود. برگ‌ها كه به این مرحله رسیدند، آماده تخمیر می‌شوند یعنی مرحله‌ای كه نزدیك به 50 درصد از تانن چای از بین می‌رود و به دلیل اكسیده شدن، بوی علفی و رنگ سبز برگ‌های چای از بین می‌رود. حالا برگ‌های تخمیر شده باید خشك شوند یعنی در گرمای 85 تا 90 درجه خشك و بلافاصله سرد شوند. پس از این مرحله چای آماده است، ولی باید مرحله‌ای به نام سورت چای نیز انجام شود تا برگ‌های خشك شده از لحاظ اندازه به چای خاك، باروتی، شكسته، قلمی و ممتاز طبقه‌بندی شوند.

اما همه انواع چای در دنیا ،تمام این مراحل را طی نمی‌كنند به طوری كه در تهیه چای سیاهی كه به غیررسمی معروف است به جای مراحل گفته شده از یك جفت غلتك با چرخش مخالف استفاده می‌شود و چای حاصل از آن قابلیت رنگ‌دهی بالا همراه طعم‌گس پیدا می‌كند. این در حالی است كه برای تولید چای سبز پس از مرحله مالش، چای فورا خشك و از تخمیر آن جلوگیری می‌شود برای همین است كه این نوع چای رنگ كمی دارد.

تكلیف چای سبز در كشور ما كاملا روشن است، یعنی بیشتر مردم تا مجبور نشوند از آن استفاده نمی‌كنند ولی آن چیزی كه برای همه افراد اهمیت دارد، خرید یك چای سیاه مرغوب با قدرت رنگ‌دهی و عطردهی بالاست بدون آن‌كه تقلبی در آن صورت گرفته باشد. البته تشخیص این‌كه كدام یك از چای‌های موجود در بازار واقعا مرغوب هستند و تمام اصول بهداشتی و تكنیكی در آنها رعایت شده، كار بسیار سخت و تقریبا ناممكنی است، ولی برخی شاخصه‌ها هستند كه با استناد به آنها می‌توان به خرید چای مرغوب تا حدی مطمئن شد.متخصصان صنعت چای می‌گویند هر قدر برگ سبز چای تازه‌تر و مرغوب‌تر باشد و در حمل‌ونقل آن دقت بیشتری شده باشد و ضمن رعایت بهداشت، چای‌ساز نیز فردی متبحر باشد، چای تولید شده از مرغوبیت بیشتری برخوردار می‌شود. در واقع به اعتقاد آنها هر قدر جوانه‌های چای لطیف‌تر و پرغنچه باشد و از گرم و زخمی شدن آنها هنگام حمل‌ونقل جلوگیری شود، چای به دست آمده باكیفیت‌تر و باعطر بیشتر خواهد بود.

البته تقریبا همه مشتریان چای در دنیا از مشاهده مستقیم مراحل تولید آن در كارخانه محرومند؛ هر چند می‌توانند با تكیه بر اطلاعات مندرج روی بسته‌های چای از نوع آن (قلمی، شكسته، كله مورچه و...) و این‌كه از كدام یك از برگ‌های چای (چین اول یا دوم) تهیه شده است، جنس مورد نظرشان را انتخاب كنند. با دیدن ظاهر چای هم می‌توان به اطلاعاتی درباره آن پی برد، چون چای مرغوب باید گس و رنگ قهوه‌ای مایل به سیاه و ملایم داشته باشد و هیچ گونه بوی غیرطبیعی ندهد، زیرا در غیر این صورت چای طبیعی نیست و با افزودن طعم‌دهنده‌ها و مواد شیمیایی فرآوری شده است.در این میان برخی افراد هستند كه به چای‌های بسته‌بندی‌شده اعتماد نمی‌كنند و معتقدند بدترین نوع چای در بسته‌ها گنجانده شده، ولی این مساله همیشه هم نمی‌تواند درست باشد، چون بسیاری از چای‌های بسته‌بندی شده كیفیت مناسبی دارند و حتی از چای‌های فله موجود در بازار هم بهترند. پس اگر شما تا به حال جزو مشتریان چای‌های فله بوده‌اید، بدانید اغلب این چای‌ها با قرار گرفتن در محیط‌های آلوده و فضاهای باز ضمن غیربهداشتی بودن به مرور زمان كیفیت خود را نیز از دست می‌دهند.

چند نکته مهم خانه داری

برای جدا كردن پوست نازك روی بادام، آنها را 2 دقیقه در آب جوش قرار دهید و بعد در آب سرد بگذارید تا براحتی پوست آنها جدا شود.
ـ برای جدا كردن پوست نازك روی بادام، آنها را 2 دقیقه در آب جوش قرار دهید و بعد در آب سرد بگذارید تا براحتی پوست آنها جدا شود.
ـ برای گرفتن پوست هلو در تهیه مربا و كمپوت، آنها را یك دقیقه در آب بجوشانید و بعد پوست آن را بكنید.

ـ برای خشك كردن هلو یا زردآلو آنها را از وسط 2 نیم كرده، هسته را در آورید و روی سینی فر بگذارید. حرارت فر را روی حداقل تنظیم كنید. لای در فر را باز بگذارید و مرتب به آنها سر بزنید و چنانچه لازم است آنها را زیر و رو كنید تا نسوزند. وقتی برگه‌ها خشك شدند، سینی را از فر خارج كنید.

ـ برای تهیه یخ فانتزی، می‌توانید داخل هر قالب یك گیلاس یا آلبالو قرار دهید و بعد در قالب آب بریزید و بگذارید یخ ببندد.

ـ برای از بین بردن لكه چسب، پارچه‌ای را درون سركه فرو برده و روی لكه بگذارید به‌طوری كه كاملا آن را بپوشاند. با این كار چسب، سفتی خود را از دست می‌دهد و جدا می‌شود.

ـ اگرسوزن چرخ خیاطی شماكندشده وقابل استفاده نیست آن را دورنیندازید. یك سمباده معمولی را زیر چرخ قرارداده و سوزن راچندباردرآن فرو كنید تا دوباره ماننداولش تیز شود.

ـ برای زدودن آهاریا نشاسته از اتو،وقتی اتو گرم است با یك قالب صابون روی آن بمالید،سپس با پارچه تمیزی لكه‌ها را پاك كنید و صیقل دهید. همچنین می‌توانید لكه‌های قهوه‌ای یا سوختگی در كف اتو را با مالیدن محلول گرم شده سركه و نمك برطرف كنید.


7 نكته درباره سركه بالزامیك

سرکه بالزامیک از احیا شدن آب نوع خاصی از انگور شیرین که جوشیده شده و کاملا پخته شده است، تهیه می‌شود و فرآیند تهیه آن با بقیه انواع سرکه تاحدی متفاوت است

سرکه بالزامیک از احیا شدن آب نوع خاصی از انگور شیرین که جوشیده شده و کاملا پخته شده است، تهیه می‌شود و فرآیند تهیه آن با بقیه انواع سرکه تاحدی متفاوت است.

بالزام در لغت به معنای رزین‌هایی با ساختار حلقوی است که دارای مقادیر قابل توجهی از چند نوع از اسیدها مانند اسید بنزوییک هستند. سرکه بالزامیک سه نوع دارد، نوعی که به شکل سنتی در بعضی شهرهای ایتالیا تهیه می‌شود، نوعی که به شکل صنعتی و تجاری تهیه می‌شود و نوع سوم که مخلوطی از این دو است. اما فواید تغذیه‌ای ویژه‌ای برای این نوع از چاشنی عنوان شده كه عبارت‌اند از:

1- سرکه بالزامیک دارای گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که به آنها ترکیبات پلی‌فنولی گفته می‌شود. پلی‌فنول‌ها رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را خنثی می‌کنند و در نتیجه عملکرد سیستم ایمنی بهبود می‌یابد. از این رو سرکه بالزامیک می‌تواند خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی‌کنندگی داشته باشد. در قدیم از این سرکه برای درمان عفونت‌های ویروسی و باکتریایی و ضدعفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌شده است.

2- سرکه بالزامیک از انگوری تهیه می‌شود که این نوع از انگور حاوی گروهی از فلاونوییدها است. این گروه از فلاونوییدها به علت داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌توانند عملکرد ضد پیری سلول‌های بدن، ضدسرطان و ضدبیماری‌های قلبی عروقی داشته باشند

3- اگر به جای سس‌های پرچرب که به‌طور معمول برای سالاد استفاده می‌شود، از این نوع سرکه استفاده شود، طبیعتا دریافت چربی در رژیم غذایی کاهش می‌یابد که در مصرف طولانی مدت می‌تواند به بهبود کنترل وزن و بهبود سطح چربی‌های خون منجر شود.

4- سرکه بالزامیک در محیط معده، حالت اسیدی ایجاد می‌کند. به‌طور معمول در افراد جوان و سالم، محیط معده به اندازه کافی اسیدی است اما در افرادی‌که به هر علت ترشح اسید معده آنها کاهش یافته است مانند افراد سالمند یا کسانی‌که قسمتی از معده آنها با عمل جراحی برداشته شده است، استفاده از این سرکه به اسیدی‌تر شدن محیط معده کمک می‌کند و در نتیجه فرآیند هضم و جذب بسیاری از مواد مغذی بهبود می‌یابد.

5- برخی منابع معتقدند که استفاده از این نوع سرکه باعث بهبود حساسیت به انسولین می‌شود و در نتیجه می‌تواند به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

6- از این نوع سرکه می‌توان به میزان چند قاشق مرباخوری در سالاد استفاده کرد. مخلوط سرکه بالزامیک و روغن زیتون یک سس مغذی و سالم برای مصرف سالادها معرفی می‌شود.

7- استفاده از این نوع سرکه یا سایر انواع سرکه‌ها در افرادی ‌که مبتلا به ریفلاکس یا برگشت اسیدمعده از معده به طرف مری هستند و دچار سوزش‌سردل و ترش‌کردن می‌شوند، مناسب نیست. همچنین در افرادی ‌که به انواعی از انگور حساسیت دارند، استفاده از این نوع سرکه باید با احتیاط صورت گیرد.
 
  چهارشنبه 25 اسفند 2569 شاهنشاهی