چو ایران نباشد تن ما مباد

 من می خواهم هفت دولت به زیر بیرق ایران بیاید ، من زیر بیرق بیگانه نروم
نه غزه ، نه لبنان ، جانم فدای ایران

۱۳۸۸ آذر ۶, جمعه

عمو سبزی فروش (داستانی واقعی که در زمان احمد شاه اتفاق افتاده است!!)

عمو سبزی‌فروش
( داستانی واقعی که در زمان احمد شاه اتفاق افتاده است!! ):
یک اتفاق جالب و خنده دار تا به آخر بخوانیدش

داستانی که در زیر نقل می‌شود، مربوط به دانشجویان ایرانی است که در دوران سلطنت «احمدشاه قاجار» برای تحصیل به آلمان رفته بودند و آقای «دکتر جلال گنجی» فرزند مرحوم «سالار معتمد گنجی نیشابوری» برای نگارنده نقل کرد:
«ما هشت دانشجوی ایرانی بودیم که در آلمان در عهد «احمد شاه» تحصیل می‌کردیم. روزی رئیس دانشگاه به ما اعلام نمود که همۀ دانشجویان خارجی باید از مقابل امپراطور آلمان رژه بروند و سرود ملی کشور خودشان را بخوانند. ما بهانه آوریم که عدۀ‌مان کم است. گفت: اهمیت ندارد. از برخی کشورها فقط یک دانشجو در اینجا تحصیل می‌کند و همان یک نفر، پرچم کشور خود را حمل خواهد کرد، و سرود ملی خود را خواهد خواند.
چاره‌ای نداشتیم. همۀ ایرانی‌ها دور هم جمع شدیم و گفتیم ما که سرود ملی نداریم، و اگر هم داریم، ما به‌یاد نداریم. پس چه باید کرد؟ وقت هم نیست که از نیشابور و از پدرمان بپرسیم. به راستی عزا گرفته بودیم که مشکل را چگونه حل کنیم. یکی از دوستان گفت: اینها که فارسی نمی‌دانند. چطور است شعر و آهنگی را سر هم بکنیم و بخوانیم و بگوئیم همین سرود ملی ما است. کسی نیست که سرود ملی ما را بداند و اعتراض کند.
اشعار مختلفی که از سعدی و حافظ می‌دانستیم، با هم تبادل کردیم. اما این شعرها آهنگین نبود و نمی‌شد به‌صورت سرود خواند. بالاخره من [دکتر گنجی] گفتم: بچه‌ها، عمو سبزی‌فروش را همه بلدید؟. گفتند: آری. گفتم: هم آهنگین است، و هم ساده و کوتاه. بچه‌ها گفتند: آخر عمو سبزی‌فروش که سرود نمی‌شود. گفتم: بچه‌ها گوش کنید! و خودم با صدای بلند و خیلی جدی شروع به خواندن کردم:«عمو سبزی‌فروش . . . بله. سبزی کم‌فروش . . . بله. سبزی خوب داری؟ . . . بله» فریاد شادی از بچه‌ها برخاست و شروع به تمرین نمودیم. بیشتر تکیۀ شعر روی کلمۀ «بله» بود که همه با صدای بم و زیر می‌خواندیم. همۀ شعر را نمی‌دانستیم.
با توافق هم‌دیگر، «سرود ملی» به این‌صورت تدوین شد:
عمو سبزی‌فروش! . . . بله.
سبزی کم‌فروش! . . . . بله.
سبزی خوب داری؟ . . بله.
خیلی خوب داری؟ . . . بله.
عمو سبزی‌فروش! . . . بله.
سیب کالک داری؟ . . . بله.
زال‌زالک داری؟ . . . . . بله.
سبزیت باریکه؟ . . . . . بله.
شبهات تاریکه؟ . . . . . بله.
عمو سبزی‌فروش! . . . بله.
……………
این را چند بار تمرین کردیم. روز رژه، با یونیفورم یک‌شکل و یک‌رنگ از مقابل امپراطور آلمان ، «عمو سبزی‌فروش» خوانان رژه رفتیم. پشت سر ما دانشجویان ایرلندی در حرکت بودند. از «بله» گفتن ما به هیجان آمدند و «بله» را با ما همصدا شدند، به‌طوری که صدای «بله» در استادیوم طنین‌انداز شد و امپراطور هم به ما ابراز تفقد فرمودند و داستان به‌خیر گذشت.»
منبع:فصلنامۀ «ره‌ آورد» شمارۀ 35، صفحۀ 286-287
برداشت از وبلاگ:
http://danestani-ha.persianblog.ir/post/30/

این مطلب به تاریخ11 آذر ماه2568 شاهنشاهی برابر با

11آذرماه1388 خورشیدی تحمیلی نوشته شد.

۲۹ نظر:

  1. بسیار جالب بود اینم از زبلی ایرونی ها - زنده باشید

    پاسخحذف
  2. درود
    بسيار جلب بود اما يخورده ناراحت كننده از نظر ديگه و لي از اون نظر نگيرم داستان جالبيه
    بدرود

    پاسخحذف
  3. درود

    باید به هوش این فرزندان ایران زمین آفرین و باید گفت ننگ بر این قاجارهای خائن. تازه دوره احمد شاه پس از قیام مشروطه بوده ولی حتی یک نفر به موضوع به این مهمی فکر نکرده بوده. زمانیکه کاستی های فروان دوره قاجارو میبینم و با دوره بزرگ مردی به نام رضا شاه مقایسه میکنم میبینم که رضا شاه خیلی از اون کاستی ها رو از بین برده هر چند که حکومت او هم کامل و بی نقص نبوده.

    بدرود. پاینده ایران

    پاسخحذف
  4. درود...

    کار خوب و پندآموزی بود.آفرین...

    پاسخحذف
  5. تازه یه ورژن بی اد بی هم داره !!
    نمی دونم اون از نبوغ کی بوده ...

    پاسخحذف
  6. این داستان دروغ و یا افسانه و برای خنده نیست پدر پدر بزرگم هم برای ما این را گفته بود او خودش در بین این دانشحو ها بود که دیرتر در شرکت هواپیما سازی المانی یونکر که المانی ها به ان تنته یو (عمه یا خاله "یو " که "یو" کوتاه شده یونکر است ) کار میکرد بهر حال این هم فکر ایرانی ها هست که پس نمونند
    شاد باشی و تندرست

    پاسخحذف
  7. از بلاگت خیلی خوشم آمد خوب و پربار است
    به منم سر بزن
    شراره

    پاسخحذف
  8. كدام خدا محور وحدت انسانهاست...؟

    www.6328eby.blogfa.com

    پاسخحذف
  9. این داستان هم طنز بود هم واقعی هم تاریخی براستی جالب بود

    پاسخحذف
  10. سلام دوست خوبم
    خدمت شما عارضم که این متن رو قبلا خونده بودم فارغ از ماهیت طنزی که دارد این درد نیز وجود دارد که در شرایطی که آنها دانشگاهی بین المللی داشته اند ما از داشتن یک سرود ملی درست و درمون هم عاجز بودیم !!

    پاسخحذف
  11. خیلی حال کردم
    ولی افسوس هم داشت
    از نالایقی شاهان ایران بر باد ده قاجار

    پاسخحذف
  12. درود نوشین عزیز
    داستان طنز جالبی بود و البته تلخ از اینکه ایرانیان تا ترک دیار میکنند و حتی در همین دیار هم که هستند در قبال وطنشان هیچ مسئولیتی را قبول نمیکنند و خود را بیگانه با این مرز و بوم میدانند و فقط فک میزنند و ادعایشان به عرش می رسد.
    اگر در زمان احمد شاه ما سرود ملی داشتیم خوب می توانستند از سفارت ایران در آلمان بپرسند.چون ایران از زمان ناصرالدین شاه به بعد در کشورهای اروپایی بزرگ و قدرتمند مثل فرانسه انگلیس و آلمان و حتی در آمریکا سفارتخانه داشت.من فکر میکنم زمان احمد شاه ما سرود ملی داشتیم.یادم می آید زمانی جایی خواندمش...
    ممنون و موفق باشین

    پاسخحذف
  13. سلام دوست گلم

    مطلب جالب و خوندنی بود نشون می ده ایرانی ها زرنگن و کم نمی یارن هیچوقت

    پاینده باشید و سربلند

    پاسخحذف
  14. درود
    بسیار جالب بود،تاکنون نشنیده بودم
    پاینده ایران

    پاسخحذف
  15. درود بر نوشین عزیز جستار جالبی بود اما فردی که سرو ملس خود را بلد نیست و تو نو با شعری مااند سبزی فروش عوض میکنه به نظر شما آیا ارزسی داره ؟
    خرد نگهدارت

    پاسخحذف
  16. سحـر زهاتف غیبم رسیــد مژده بگوش

    که دور شاه شجاع است می دلیر بنوش

    شد آنکه اهل نظــــر بر کــرانه میرفتند

    هزارگونه سخن در دهان و دل خاموش

    به بانگ چنگ بگـــوئیم آن حکــــایتهـا

    کــه ازنهفتن آن دیگ سینه میزد جوش

    شراب خانگـــی ترس محتسب خــورده

    به روی یــار بنوشیم و بانگ نوشانوش

    زکوی میکده دوشش به دوش میبـردند

    امام خواجه که سجاده میکشید به دوش

    پاسخحذف
  17. درود بر نوشین عزیز . یه سوال آیا شاهنامه فردوسی چاپ 69 به قبل در حال حاظر وجو داره من هرچفدر گشتم نبود . شاهنامه که من دارم برای سال 80هست جدیدین هم چاپ شده چاپ 87 در شیراز که من دیدم اگه میشه به من کمک کن . راستی به غیر از فردوسی شعرهای حافظ هم رو حذف کرده اند نمونه ش ساقی نامه حافظ .

    راستی بابت اشتباهات نوشتاری که در نوشته قلی بود پوزش میخواهم
    خرد نگهدارت

    پاسخحذف
  18. درود
    فقط باید افسوس خورد
    در پناه اهورا

    پاسخحذف
  19. خیلی باحال بود.
    همه چیز رو در خودش جا داده بود.
    یک رئال طنز و مفید!
    مرسی گلم

    پاسخحذف
  20. salam.kheyli khoob bod bebakhsihid bar khalafe meyle batenim finglish neveshtam.

    پاسخحذف
  21. نوشین جان سلام.
    بعد از مدت ها که بهت سر زدم وبلاگت خیلی باحال تر شده خصوصا این چند مطلب اخر. بازهم از این جور چیز ها بزار.
    باااااااااااااااااااااااای!

    پاسخحذف
  22. درود

    چند روز پیش اتفاقی به مطلبی برخورد کردم و فهمیدم ایران در زمان احمد شاه و دوره پس از مشروطه سرود ملی داشته.

    نام جاوید ای وطن
    صبح امید ای وطن
    .
    .
    .
    وطن ای هستی من
    شور و سرمستی من
    .
    .
    .

    بازهم اشکال از دانشجویان نبوده بلکه از مسئولان بوده که انطور که باید و شاید این سرود را فراگیر نکرده بودند.

    بدرود. پاینده ایران

    پاسخحذف
  23. درود

    با ((غدیر خم - دروغ یا حقیقت؟)) به روز شدم.

    بدرود. پاینده ایران

    پاسخحذف
  24. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  25. با درود فراوان به نوشین عزیز بابت همه چیز متشکرم . و دست آریاییت را میفشارم امیدوارم همیشه موفق و سربلند باشی .
    جستار فوق زیبایی بود .
    و از اینکه آیین های ما رو نشان میدهی بی نهایت سپاسگزام


    شما را دعوت میکنم تا به تارنمای خود بیایید . جستاری پیرامون یلدا . و یلدا در شهرها ایران و کشورهای مختلف منتظر حضور آریایی و گفتار اهورایی ات هستم .
    در پناه مهراهورا مزدا
    روی گل شما به سرخی انار
    شب شما به شیرینی هندوانه
    خنده تون مثل پسته
    و عمرتون به بلندی یلدا
    خرد نگهدارت

    هر سه تارنمای شما لینک شد . منتظرم

    پاسخحذف
  26. درود.

    ((به یاد رضا فاضلی به روز شد)).

    بدورد. پاینده ایران

    پاسخحذف
  27. نوشین جان راجع به اینکه گفتی نمی تونی فایل های مسعود رو بخونی توی وب رضا فاضلی هم گفتم به خاطر اینه که اسم فایل ها فارسیه
    اگه به لاتین تغییرش بدی باز می شه

    پاسخحذف
  28. بانام خداوند مهرآفرین...

    بر فردوسی بزرگ ، بی کران درود...

    به نام نامی مهر ایران بزرگ...

    درود بر شما...

    با یک کار تازه به روزم.

    بفرمائید بیائید.

    *********زبان ارزشمند پارسی،زبانی جهانی...***********

    باسپاس از بزرگواریهای همیشگی شما...


    ...تا دیداری دیگر...

    ...ودرودی دوباره و همیشه بر شما...

    پاسخحذف

به امید آزادی ایران بدست ایراندوستها